A világ vezető környezetbarát hibrid elektromos luxusautómárkája, a japán Lexus jól ismert arról, hogy autóinak külső és belső formavilága különleges módon ötvözi a letisztultan futurisztikus dizájnelemeket és a legtisztább és legnemesebb kézműves japán hagyományok ihlette formai megoldásokat és anyaghasználatot. Nincs ez másként a márka vadonatúj luxus limuzinja esetében sem, amelynek sportos hangolású kivitele, a vadonatú ES F SPORT ajtópaneljei időtlen szépséggel ruházzák fel az utasteret – annak a kialakításnak köszönhetően, amit a japán szamurájok legendás védjegye, az egyszerre a világ legnemesebb pengéjének és műremeknek tartott katana féltve őrzött kézműves hagyománya ihletett.

Talán semmi nem írja le olyan kifejezően a számos rangos dizájndíj által is elismert Lexus által képviselt formavilágot és egyedi dizájnmegoldásokat, mint a „provokatív elegancia” szóösszetétel. A Lexus gépjárművek evolúciójában meghatározó szerepet játszottak azok a hagyományos japán kézműves technikák és részletek, amelyeket folyamatosan alkalmaztak a múltbéli modellek előtanulmányaiban. Az új ES F SPORT ezt a tradíciót folytatja ajtópaneljével, amit a katana kardoknak ezüstös, hullámszerű mintázatot adó, hagyományos polírozási technika, az 1600-as évekre visszavezethető Hadori ihletett. A világtörténelem legkiválóbb katanáit díszítő Hadori egyszerre kifinomult és erőteljes; szépsége valódi műalkotássá teszi a fegyvert. A Lexus dizájnerei tisztában voltak azzal, ezt a kifinomult megjelenést nem lesz egyszerű az ES F SPORT ajtópaneljén visszaadni. Az autó belsejét tervező Toshihide Maseki azonban nem riadt vissza a kihívástól.

Az autó belsejét tervező Toshihide Maseki

Az új ES F SPORT vázlatait nézegetve szembeötlő volt a dizájn sportossága, ilyennel egyetlen korábbi modellünknél sem találkoztam.

– idézi fel a kezdeteket Maseki, a Lexus egyik vezető dizájnere.

A jármű optikai tömegét hátratolták, ami az egész formát kiélezetté tette. Ebben a pillanatban megértettem, hogy a belső felületek kialakításakor a dinamizmus és az elegancia kettősét kell ötvöznöm. A különböző koncepciók mérlegelésekor feltettem magamnak a kérdést: melyik hagyományos japán kézműves tárgy képviseli egyszerre a kiélezettséget, a dinamizmust és a szépséget? Így jutottam el a katanához.

Maseki ekkor elutazott Gifu prefektúrába, és felkereste Seki városát, a japán történelem legkiválóbb katanáinak szülőföldjét. A seki kovácsmúzeumban mindent megtudhatott a japán kardkészítés még a Hadorinál is ősibb, 700 éves művészetéről. A múzeum látogatói megcsodálhatják minden idők legkiválóbb kardjait, valamint kardkovács-mesterek által tartott, élő bemutatón ismerkedhetnek meg a katana készítésének tradicionális folyamatával.


Teljesen lenyűgözött a látvány, amint a kovács pörölye lecsapott a fémre. Elképesztő mennyiségű energia kell ahhoz, hogy a fémtömbből pengét formáljanak. Ugyanakkor, bár a frissen kovácsolt kardból csak úgy sugárzik a nyers, szinte tapintható intenzitás, hiányzik belőle az új ES-nél nélkülözhetetlen elegancia. Ekkor jött a képbe a kovácsolást követő folyamat: a polírozás. A különleges Hadori polírozási technika valóságos műalkotássá teszi a pengét, így tökéletesen illeszkedik az új ES dizájnkoncepciójához.

– meséli Maseki.

Mély, időtlen szépség

A klasszikus katanák közül leginkább a XIV. és XVI. század közötti időszakban kovácsolt kardok gyakorolták a legmélyebb benyomást Masekire.

A XVII. századtól kezdve egyre gyakrabban találkozni kifejezetten dekorációs célra készült katanákkal. Azt megelőzően azonban harci eszköznek szánták a katanát.

A pengéket csupán minimálisan díszítettek. Eltúlzott díszítés helyett kézműves munkán alapuló, természetes szépség, valamint magas gyakorlati érték: ez a stílus illett az új ES szériakiviteléhez.

Az Európában szokásos széles, nehéz pallosokkal szemben a japán katana első pillantásra szinte törékenynek tűnhet. Ugyanakkor a katana különleges esztétikummal bír, olyan mély, maradandó szépséggel, amelyen nem fog az idő. Ezt az erőt igyekezett Maseki az ajtópanelen keresztül kifejezni.

A katana szépségének megértéséhez először fel kell ismernünk, hogy az ereje belülről fakad. Különösen mély személyiséggel rendelkezik, amelyet egy kézműves mester gondos munkája nyomán nyert el. Arra törekedtem, hogy az új ES vezetőjét is megérintse ez a belső erő, és ezáltal megértse a valódi szépség időtlenségét.

A kézműves mestermunka hű reprodukciója

Miután Masekiben megfogalmazódott az ajtópanel koncepciója és formai iránya, hozzálátott a prototípus elkészítéséhez. Tapasztalt mestereket kért fel, hogy kézi munkával készítsék el a mintapéldányt, ami alapján aztán géppel sokszorosíthatják a formát. Ezen a ponton azonban Maseki akadályba ütközött. A gépbe ugyan pontosan bevitték a Hadori minta összes geometriai adatát, a végtermék azonban nem is emlékeztetett a prototípusra. Ez elgondolkodtatta Masekit.

„Mivel a számadatok stimmeltek, közelebbről szemügyre vettem a prototípust. Ahogy mikroszkóppal vizsgáltam a mintázatot, olyan, véletlenszerűen létrehozott vonalakat vettem észre, amelyeket a gép képtelen volt visszaadni. Ezek a vonalak tették olyan erőteljessé az eredeti dizájnt.”

A prototípust elkészítő mesterek hosszú évek tapasztalatára és a katana esztétikumának alapos ismeretére támaszkodva, ösztönösen hozták létre ezeket a „véletlenszerű vonalakat.”

Rájöttünk, hogy az azonos szögű megmunkálással készített mintázatból hiányzott az átütő erő, míg ha az adathalmazt véletlenszerű elemekkel egészítettük ki, a végtermék lenyűgöző hatású lett.

Habár a kifinomultság a mesteri munka fontos része, a teljességhez elengedhetetlenek azok az emberibb, ösztönösebb elemek, amelyek nem egyszerű számításokon alapulnak. Géppel készített, mégis kézműves, kifinomult, ugyanakkor erőteljes hatású – ezek talán egymásnak ellentmondó jellemzők, ám hosszas kísérletezéssel mégis képesek voltunk létrehozni ezt a kombinációt, amely a katanákat idéző, mély szépséggel ruházza fel az új ES ajtópaneljeit.”

A valódi szépség csak akkor valósulhat meg, ha a kérdéses tárgy minden apró részletét a végletekig finomítottuk. A Hadori egyike azoknak a finom részleteknek, amelyek az új ES fedélzetén töltött pillanatokat kiemelik a mindennapokból.