Sokan azt gondolják, hogy egy autógyár mindössze olyan hely, ahol autók készülnek. Elsőre azt hihetnénk, hogy nincs ez másképp a világ vezető prémium környezetbarát hibrid elektromos autómárkája, a Lexus ultra high-tech üzemeiben sem, ahol a kézműves takumi mesterek felügyelete alatt készülnek a legendás megbízhatóságukról és a prémium kidolgozás valamint a felhasznált anyagok legmagasabb minőségi szintjéről ismert, sokszorosan díjnyertes formatervű csúcskategóriás luxusautók. Ezekben az üzemekben ugyanakkor nemcsak autók, hanem remek gondolatok is születnek: például az anyagok újragondolásáról és gyártásuk új módszereiről, vagy éppen az autók megalkotásáról és teszteléséről olyan módszerekkel, amelyek eddig elképzelhetetlennek tűntek. Biztosan akadnak olyanok, akik számára ez lehet a csúcs, a Lexus mérnökei számára viszont csupán egy újabb nap az irodában.
Amikor 100 évvel ezelőtt Takichi Toyoda megalapította a Toyota Fonó és Szövő vállalatot, majd 1924-ben feltalálta és megépítette Japán első automatikus elektromos szövőszékét, még biztosan nem sejtette, hogy egy olyan vállalat alapjait rakja le, amely egyszer a világ legnagyobb, és egyben leginnovatívabb és legzöldebb autógyártója lesz. Arra pedig még álmaiban sem gondolt, hogy a családja nevét viselő autógyártó, a Toyota prémium márkája, a Lexus lesz az, amely visszatér a gyökerekhez, és a jövő tökéletes autóipari alapanyagát kutatva megépíti a világ első 3D karbonszál szövőszékét…
A világ első 3D karbonszál-szövőszéke
Amikor a híres LFA szupersportkocsit tervezték, a Lexus mérnökei úgy döntöttek, hogy az alumínium helyett a könnyebb és erősebb karbonszálat használják fel hozzá. Csakhogy bármennyire is csodaanyagnak tűnt a hagyományos karbonszál, a rendkívül kritikus és aprólékos mérnökök elvásásainknak nem felelt meg. Ezért egy különleges szövőszéket konstruáltak, ami pontosan olyan anyagot tud szőni, amire szükségük volt. Precízen, állandó minőségben és költséghatékonyan. A karbonszál innovatív felhasználása az LFA egyik meghatározó tulajdonsága lett. A technikát azóta a GS F és az RC F modellek gyártásában is meghonosították és a tervek szerint számos jövőbeli Lexus modell esetében felhasználják majd. Hogy megérte-e a plusz erőfeszítés? Az évről évre értékesítési rekordokat döntő Lexus vásárlói szerint kétségkívül igen.
Prémium anyagok még tovább tökéletesítve
A Lexus kutatómérnökei folyamatosan tesztelik az új meg új anyagokat, akárcsak a hagyományos anyagok újszerű felhasználásának módjait. Az eddigi alumínium keretvázak helyett ma már elkezdtek acélt használni, ami merevebbé teszi a karosszériát, javítja a rugózási kényelmet és a zajcsillapítást. A strapabíró acélelemek felhasználásával épített Lexus LX (Európában nem forgalmazott nagyméretű luxusterepjáró) például többször is megnyerte már a kegyetlen, a világ egyik legkeményebb offroad megmérettetéseként ismert Mint 400 versenyt. A Lexus mérnökei ugyanakkor még a fát is ’újratervezték’, amire a legjobb példa a legfelsőbb kategóriás LS luxuslimuzin Shimamoku belső dekorációja. Az elkészítéshez sötét és világos falemezeket rétegeznek egymásra, majd az így kapott falemezt egy 38 napon át tartó, 67 lépésből álló eljárással munkálják meg, míg a dekorációs betét olyanná nem válik, mint minden egyéb egy Lexusban: a lehető legtökéletesebbé. Az ezt a folyamatot bemutató videó az alábbi linken tekinthető meg:
Az egyedi, az ősi hagyományok és az ultramodern technológiák ötvözetét jelentő anyaghasználatra ugyanakkor számos további példa is akad a Lexus modellekben. Szintén az LS csúcslimuzinban mutatkozott be a például a különleges megmunkálású Kiriko kristályüveg és az Origami papírhajtogatás sok évszázados művészetét felhasználó, kézzel rakott szövethajtogatási technikával készült háromdimenziós ajtóbetét. A Lexus gépjárművek evolúciójában meghatározó szerepet játszanak ezek a hagyományos japán kézműves technikák és részletek, amelyeket folyamatosan visszaköszönnek a márka modelljeiben. Ebbe a sorba illeszkedik az új Lexus ES luxuslimuzin F Sport kivitelének ajtópanelje is, amit a szamurájok tradicionális fegyverének, a katanának ezüstös, hullámszerű mintázatot adó, hagyományos polírozási technika, az 1600-as évekre visszavezethető Hadori ihletett, vagy épp a vadonatúj Lexus UX crossover bőrkárpitozása, amely egy tradicionális japán varrási technikával, a judo- és kendo-öltözékekről ismert ‘sashiko’ öltésekkel készül. Erről az öltéstechnológiáról az alábbi linken tekinthető meg videó:
Megalapozott szakértelem és munkamódszerek
A Lexus összes gyártási folyamatát egy Takumi nevű, tíz kézműves mesterből álló csoport ellenőrzi, akik tudásukat és tapasztalatukat továbbadják az üzem többi dolgozójának. Elvárásaik hihetetlenül magasak: a minőségellenőröket például megtanítják arra, minden egyes Lexus fényezésén 4000 ellenőrzési pont található, és hogy egyetlen motoralkatrész is akár 250 ponton vizsgálható. A Lexus egy-egy üzemében mintegy 26.000 különlegesen tanúsítványt igénylő munkafázis létezi, vélhetően erre vezethető vissza is hogy a Lexus évtizedek óta a megbízhatósági statisztikák első helyén szerepel: a Lexus Takumi mesterei által felügyelt munka mindig a lehető legmagasabb minőségű – a tökéletesítési folyamat pedig sosem ér véget.
Gyártás: díjnyertes üzemek világszerte
Jelenleg öt Lexus gyár működik a világ különböző pontjain. Ezek közül az első, a Tahara üzem elismerten a világ legmagasabb színvonalú autógyára, amelyet számtalan szakmai díj is igazol és még a versenytársak is megerősítik. A kanadai Ontario államban működő észak-amerikai Lexus üzem 2003 óta gyártja az RX modellt, és eddig hatszor nyerte el a J.D. Power and Associates szervezet Gyártási Minőség Aranyérmét. A japán Motomachiban egy 200 mesterből álló csapat kézi munkával készíti a forradalmian újszerű Lexus LC szupersport kupét. Az amerikai Kentucky államban 360 millió dolláros befektetéssel felépített és több mint 750 embernek munkahelyet biztosító Georgetown üzem pedig az amerikai piacra szánt ES 350 luxuslimuzint gyártja a Takumi szabványok alapján. Az Európában hivatalosan forgalmazott valamennyi Lexus modell gyártása japánban folyik.
LEXUS MODELLEK ÉS GYÁRTÁSI HELYÜK
LEXINGTON (KENTUCKY, USA) | ES |
CAMBRIDGE (ONTARIO, KANADA) | RX, RX HYBRID |
MOTOMACHI (JAPÁN) | GS, GS HYBRID, GS F |
TAHARA (JAPÁN) | LS, LS HYBRID, IS, GX, LX, RC, RC F |
KYUSHU (JAPÁN) | ES, ES HYBRID, IS, RX, CT HYBRID, NX, NX HYBRID |