Immár a hazai márkakereskedésekbe is megérkezett a merész formatervű vadonatúj Lexus UX crossover, amelyet nem csupán a világ legfejlettebb környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtásával hódít majd. Jóllehet a hibrid változat lesz a vevők kedvence, egy ultrahatékony kétliteres benzines erőforrás is elérhető lesz a sikergyanús modellhez. A vezetési élményről ugyanakkor a high tech erőforrásokon túl az új padlólemeznek köszönhető masszív szerkezet, az egyéni igényekhez igazodó felfüggesztés, a közvetlen kormányzás és a vezetési stílushoz és körülményekhez legmegfelelőbb opció kiválasztására lehetőséget nyújtó üzemmódválasztó is gondoskodik.

A Lexus remek kombinációval oldotta meg az vadonatúj UX agilitását és komfortos, csendes futását, ami különösen fontos a városban közlekedő tulajdonosok számára. Ennek az egyensúlynak a megteremtésében kulcsfontosságú szerep hárul az UX megalkotásánál használt globális GA-C platformra is. A nagy szakítószilárdságú acélok, a különleges ragasztásos és lézerhegesztéses technológiák széleskörű használata (vagyis az összesen 33 méternyi ragasztási és hegesztési pont) rendkívül merev struktúrát eredményez, amely alapvető fontosságú a dinamikus kezelhetőség és a kényeztető menetkomfort szempontjából. Az oldalajtóknál, a sárvédőknél és a gépháztetőnél használt alumíniumnak, a csomagtérajtónál bevetett kompozit műanyagnak köszönhetően, kategóriájában messze az UX-é a legalacsonyabb súlypont (594 mm). Ennek eredményeként az autó menet közben biztonságos, finoman rugózik, és leginkább egy alacsonyabb építésű, dinamikus ferdehátúhoz hasonló vezetési élményt nyújt.

Mind a MacPherson szerkezetű első, mind a hosszlengőkaros multilink hátsó felfüggesztést külön segédkeretre szerelték, és úgy állították be, hogy városban is kellő agilitást, ugyanakkor elengedhetetlen komfortot is biztosítson. Ennek érdekében a tervezők olyan apró, ám fontos részletekre is figyelmet fordítottak, mint az olaj és a tömítések minősége, valamint a lengéscsillapítók, amelyek mind pozitív hatással vannak az utazás minőségére. Az UX elektromos szervokormányának új, kompakt kormányoszlopába nagyobb átmérőjű tengely került, ami gyors, azonnali kormányreakciókat és közvetlen kormányzási érzetet biztosít. Az aktív kanyarodást segítő asszisztens (ACA) együtt dolgozik a járműstabilitás-vezérléssel (VSC), és kanyarban, az ívbelső kerekek lassításával csökkenti a jármű alulkormányzottságát, segítve a vezetőt, hogy a kívánt nyomvonalon stabilan, a lehető legnagyobb biztonságban haladhasson.

Egyéni igényekhez igazodó felfüggesztés

A legfrissebb fejlesztésű Lexus adaptív futómű (AVS), amely a márka zászlóhajójának tekinthető LC kupéban debütált, elérhető az UX F SPORT és a Luxury modellváltozatnál is. Az új AVS rendszer csökkenti a karosszéria nem kívánt dőléseit és magasabb szintű menetkomfortot biztosít rossz minőségű útfelületeken is. Működési elve egyszerű: a csillapítóerő kisebb, amikor az UX egyenes úton halad, és erősebb, amikor kanyarodik vagy sávot vált. Ilyenkor érezhetően javul a stabilitás, és csökken a karosszéria oldaldőlése. Az AVS mágnesszelepekkel dolgozik, így változtatva a lengéscsillapítókban az olajáramlást. A program villámgyorsan, 650 beállításból választja ki az éppen aktuális helyzetnek megfelelőt. Az AVS folyamatosan értékeli a kormány (kormányzási szög) és a G-szenzor érzékelőitől kapott jeleket, és ezek alapján gyakorlatilag folyamatosan változtatja a csillapítóerőt, hogy minimálisra csökkentse a karosszériadőlést, és javítsa a komfortot. A csillapítóerő alacsony sebességnél csökken, nagyobb sebességnél nő. Az integrált funkciók (oldaldőlés-érzékelés, bólintásérzékelés, pattogásérzékelés, nyersességérzékelés) működését az AVS az útfelület és a menetdinamika alapján szabályozza.

A vezető az üzemmódválasztóval is beállíthatja a csillapítás mértékét, választva az Eco, Normal vagy Sport S üzemmódok választhatók, de rendelkezésre áll az egyéni (Custom) beállítás is. Sport S+, vagy egyéni (Custom) üzemmódban a Sport beállítást választva, a csillapítás feszesebbre vált. Ezen kívül, az ütközésmegelőző rendszerrel kooperálva, az AVS vészhelyzetben – a beállított funkciótól függetlenül – olyan csillapítási erőt alkalmaz, ami a VSC leghatékonyabb működését teszi lehetővé.

Közvetlen kormányzás, többféle kerék

Az UX új elektromos rásegítésű szervokormánya kompakt és rendkívül merev szerkezet, az irányításnál azonnali reakciókat és kiváló érzetet biztosít. Az újonnan kifejlesztett, mélységében és magasságában is elektromosan állítható kormányoszlop az ugyancsak elektromos mozgatású első ülésekkel szerelt UX változatokhoz érhető el. A memória funkcióval ellátott változatokban a rendszer automatikusan is megkönnyíti a be- és kiszállást, ugyanakkor egy kapcsoló segítségével a dőlés és a tengelyirányú helyzet egyformán 40-40 mm-es úton állítható, így a kormány nem lesz útban, amikor kiszállunk, vagy beülünk az autóba. Alapfelszerelés a 17 x 6,5 colos, aerodinamikai szempontok szerint tervezett könnyűfém keréktárcsa készlet, 215/60 R17 96H méretű gumiabroncsokkal. Opcionálisan 18 colos könnyűfém keréktárcsák is elérhetők, szintén négy évszakos, defekttűrő 225/50 RF18 95V méretű abroncsokkal. Az F SPORT modell nagy teljesítményű nyári gumiabroncsokkal is megrendelhető.

Üzemmódválasztó

Az UX-ben a Lexus üzemmódválasztó program működik, amely lehetővé teszi, hogy a vezető három menetprogram közül válassza ki az igényeinek leginkább megfelelőt. A Normal program optimalizálja a teljesítményt és a hatékony üzemanyag-felhasználást; az ECO mindent a takarékosságnak rendel alá, beleértve a légkondicionáló működését is; míg a Sport élénkebb gázreakcióval és közvetlenebb érzetű kormányzással fokozza a vezetés élményét. A Luxury és F SPORT változatokhoz elérhető az AVS rendszer, ötféle választható menetprogrammal: Normal, ECO, Sport S, Sport S+ és egyéni (Custom). A Sport S+ üzemmód dinamikusabb és stabilabb kanyarodást tesz lehetővé. Sport S+ vagy Custom (azaz egyéni) módot választva és a futóművet SPORT üzemmódba állítva a csillapítóerő mértékét szabályozó rendszer feszesebbre vált, a lehető legdinamikusabb vezetési élmény érdekében.A Custom, azaz egyedi beállításokat lehetővé tevő üzemmód választásával a vezető szabadon kombinálhatja a hajtáslánc, a futómű és a légkondicionálás beállításait.

UX 200: Innovatív sebességváltó, ultrahatékony erőforrás

Jóllehet a sláger kétségkívül a világ legfejlettebb környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtásával működő UX 250h változat lesz, a modell enzinmotoros változatban is kapható UX 200 néven: az ezt hajtó 2,0 literes, soros négyhengeres benzinmotor majdnem pontosan ugyanaz a konstrukció, mint az UX 250h benzinmotorja. A blokk 171 LE-s (126 kW) teljesítménye ugyan hasonló, mint a konkurens modellek kisebb hengerűrtartalmú turbós erőforrásaié, de az UX 200 motorja kevésbé bonyolult, és így jóval könnyebb is. Maximális forgatónyomatéka 205 Nm.

Az elektromotoros támogatás hiánya miatt változtattunk a vezérműtengelyeken, a sűrítési arányon, valamint az égési rendszeren (nem Atkinson), hogy a lehető legegyenletesebb teljesítményt biztosítsuk. A benzines változatok kétliteres motorjának termikus hatásfoka 40 százalék, amely a hagyományos hajtásláncok között kiemelkedő értéknek számít.