A Lexus formatervezői, mérnökei és kézműves mesterei hatalmas erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy megalkossák a Lexus RX-et, a Lexus eredeti crossover modelljét. Az eredmény nem csupán a világ legkeresettebb hibrid luxus-szabadidőjárműve, és minden idők legnagyobb számban eladott Lexus modellje lett. Amikor 1998-ban megjelent, az RX, vadonatúj kategóriát teremtett, mint a világ legelső luxus-szabadidőjárműve. A Lexus merész formavilágával felvértezett, és magával ragadó vezetési élményt kínáló RX valóban kiemelkedő jelenség. Ami pedig a legfrissebb, néhány hónapja bemutatkozó modell generációt illeti, a mérnökök a típus minden apró alkatrészét továbbfejlesztették, helyenként – túlzás nélkül állíthatjuk – lenyűgöző megoldásokat alkalmazva. Az alábbiakban arra a hét, kiemelkedő tulajdonságra összpontosítunk, amelyek megtestesítik a Lexus képzeletgazdag technológiáját.
A Lexus RX nem csupán a világ kedvenc környezetbarát öntöltő hibrid elektromos Luxus SUV-ja, de egyben a japán luxusautógyártó világszinten is legnépszerűbb modellje: csak tavaly 203.000 darab talált belőle gazdára világszerte, az első generáció 1998-as bemutatkozása óta pedig mintegy 3.053.140 darabot adtak el belőle a világon. Nem csoda, hogy a Lexus hatalmas hangsúlyt fektetett arra, hogy a legújabb generáció révén megalkossa a tökéletes luxus SUV-ot. Alább hét olyan különleges részletet veszünk sorra, amelyek könnyen elrabolhatják majd a leendő tulajdonosok szívét.
Intelligens távolsági világítás
Mivel a balesetek – legyen szó járművek közötti ütközésről vagy gázolásról – jelentős százaléka sötétedés után következik be, a Lexus a világelső BladeScan technológiájával szerelte fel az új RX adaptív fényszóró-rendszerét.
Az új, külön megrendelhető távolsági világítás megnöveli a vezető látómezejét, így sötétben is rendkívüli látási viszonyokat teremt. A hagyományos sokdiódás fényszóró-rendszereknél szélesebb területet világít meg, fényeloszlása pedig finoman és zökkenőmentesen szabályozható. A BladeScan egy tükröt (fényvisszaverő elemet) pörget az adaptív fényszóró-rendszeren belül. Ennek köszönhetően képes megnövelni a megvilágított területet, és az elöl haladó autóvezetők elvakítása nélkül a lehető legnagyobb látóteret lefedni.
A vezető látómezejét kiterjesztő rendszer segítségével messzebbről észlelhetők az út szélén tartózkodó vagy az úton átkelni készülő gyalogosok.
A BladeScan automatikusan lép működésbe, köszönhetően a lámpatesten belül elhelyezett vezérlő egységnek, amely az előre tekintő kamera segítségével felügyeli a környezetet – észlelve az elöl haladó járműveket, illetve a környezeti fényviszonyokat –, valamint a jármű sebességét és oldalirányú perdületét kielemezve aktiválja vagy deaktiválja a berendezést, illetve szabályozza a LED-ek fényerejét, így gondoskodva a mindenkor optimális megvilágításról.
Az új világítási technológia a díjnyertes Lexus Safety System+ biztonsági rendszerrel karöltve megtestesíti a márka küldetését, hogy a lehető legjobb menetbiztonságot nyújtsa ne csupán a vezető, de a közlekedés más résztvevői számára is, függetlenül a környezeti és útviszonyoktól.
Aktív stabilizátoros felfüggesztés
Amióta 1998-ban az RX megjelent a piacon, az autó minden egyes generációja lenyűgözően kifinomult menetkomfortot kínált; a Lexus tudatos erőfeszítéseinek köszönhetően ez a kényeztető kényelem mára az RX modellcsalád meghatározó jellemzőjévé vált.
A 2020-as modellévi RX is hű marad ehhez a filozófiához, köszönhetően mindenekelőtt a jármű aktív stabilizátoros felfüggesztésének, amely megkapta az új Skyhook oldaldőlés-szabályozási rendszert.
Az új RX aktív stabilizátoros felfüggesztése a kanyarban anélkül mérsékeli a karosszéria oldaldőlését, hogy ez a rugózási komfort rovására menne. A legtöbb dőlésszabályozó rendszer keményebbé teszi a járművek rugózását, mivel a mozgó testek fizikai sajátosságainak szabályozása ezt teszi szükségessé. A Lexus ‘mégis’ filozófiája azonban lehetővé tette, hogy az egymásnak látszólag ellentmondó koncepciók harmonizálásával korábban elképzelhetetlen megoldást alkalmazzunk.
Mindezt még magasabb szintre emeli az új Skyhook oldaldőlés-szabályozási rendszer, amely akkor is minimalizálja az oldaldőlést, ha az autó egyenetlen útfelületen halad. Az aktív szabályozási rendszer világújdonságnak számít. A Skyhook oldaldőlés-szabályozási rendszer függőleges gyorsulási szenzor segítségével észleli az oldaldőlés irányát. Amint azt érzékeli, hogy a karosszéria egy adott irányba dőlni kezd, aktiválja a stabilizátor működtető egységét, ezzel korlátozva a nem kívánatos kimozdulást, és fenntartva a karosszéria pozícióját. Az új technológiának köszönhetően az utasok egyenetlen útfelületen haladva is változatlan horizontot látnak, illetve testhelyzetük sem változik meg, ami kiemelkedő menetkomfortot eredményez.
Üzemmódváltó rendszer
Az új RX üzemmódválasztó rendszere révén a vezető a pillanatnyi menethelyzethez vagy személyes vezetési stílusához igazíthatja a jármű jellemzőit.
Az egyéni beállítás lehetősége különösen magas szintű az adaptív felfüggesztéssel (AVS) felszerelt kiviteleknél, ahol a vezető szabadon kombinálhatja a motor, a hibrid hajtáslánc, a futómű és a klímaberendezés különböző üzemmódjait.
A üzemmódválasztó négy alapvető beállítást (Normal, Eco, Sport S és Sport S+) kínál. Normal üzemmódban az új RX a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás optimális egyensúlyát kínálja. Eco üzemben a motorteljesítmény és a fojtószelep nyitási szögének szabályozása révén komfortosabb menetdinamika és fokozott üzemanyag-megtakarítás érhető el. A Sport S üzemmód precízebbé teszi az elektromos szervokormány (EPS) működését, javítja a gázreakciót és az adagolhatóságot, a Sport S+ üzemmód pedig még izgalmasabb vezetési élményt kínál.
Az AVS felfüggesztéssel szerelt modellek a Sport S+ üzemmód mellett ’Egyéni beállítási’ üzemmóddal is rendelkeznek. Sport S+ üzemmódban a Sport S üzemmód funkcióin túlmenően megjelenik az AVS-rendszer szabályozhatósága. Emellett még precízebbé válik az elektromos szervokormány vezérlése, így a vezető maximálisan kiaknázhatja az új RX menetdinamikai adottságait. Az új ’Egyéni beállítások’ üzemmód lehetővé teszi az igényes vezetők számára, hogy szabadon kombinálják az egyes üzemmódok funkcióit. Az új RX több tucat lehetséges kombinációt kínál, így a felhasználók a mindenkori útviszonyokhoz és/vagy hangulatukhoz igazíthatják a rendszer beállításait.
Head-up kijelző
Az új RX felszerelhető head-up kijelzővel, amely a vezető látómezejében jelenít meg egy sor fontos információt, így az anélkül olvashatja le az adatokat, hogy levenné tekintetét az útról.
A HUD-rendszer révén a felhasználó a feje megmozdítása nélkül, pusztán odapillantva olvashatja le az audiorendszer beállításait, a menetsebességet, az aktuális sebességi fokozatot és a fordulatszámot.
A Lexus nem most alkalmaz először head-up kijelzőt, ám a 2020-as modellévi RX rendszere új ikonokkal bővült ki: ilyenek a sebességkorlátozás megjelenítése, a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika adatainak kijelzése, valamint a vezető figyelmét a lehetséges vészhelyzetre felhívó, általános figyelmeztető funkció.
Az RX head-up kijelzője minden eddiginél nagyobb méretének (240 mm x 90 mm) köszönhetően az adatok széles körét képes megjeleníteni. A színes TFT kijelzőn megjelenő információkat egy különleges optikai rendszer vetíti a szélvédőre, ami olyan „lebegő” képet eredményez, mintha az a jármű előtt két méterrel jelenne meg. Egyes head-up rendszerek képe elhalványul a napfényben, az RX TFT-technológiája azonban kiemelkedő fényerejének köszönhetően a legerősebb napsütésben is tisztán leolvasható. A csillogás és a szellemkép jelenségének megakadályozására szolgál a két szélvédőréteg közé integrált, ék alakú optikai betét, ami a Lexus emberközpontú tervezési filozófiájával összhangban minden helyzetben egyformán jó leolvashatóságot biztosít.
Különleges kialakítású hűtőmaszk, ‘L’ motívummal
Az RX mindenhol magára vonja a figyelmet, nem utolsósorban lenyűgözően látványos hűtőmaszkjának köszönhetően, amely a jelenlegi modellgeneráció 2016-os bevezetése óta markáns vizuális elemként határozza meg a típus megjelenését.
Korábban a Lexus modellkínálatának minden egyes tagja egyedi módon értelmezte újra az orsó alakú hűtőmaszkot. Az RX azonban nagyságrendekkel kifejezőbb formában jelenítette meg ezt a stíluselemet, és ezzel az egész márkának határozott és egyedi formai filozófiát kölcsönzött.
A 2020-as modellfrissítés során az RX modellek – az F-Sport kivitelek kivételével – olyan, módosított hűtőmaszkot kaptak, amelyen tetten érhető a Lexus formatervezőinek kifinomult ízlése. Az orsó alakú rács kontúrjainak minimális módosításával sokkal erőteljesebbé, karakteresebbé vált ez a stíluselem. A hűtőmaszk alsó szélét kis mértékben megemelték, így harmonizál a karosszéria oldalfalán futó vonalakkal, ami még sportosabbá, egyben még kecsesebbé teszi az RX megjelenését.
Ha közelről vesszük szemügyre, feltűnik, hogy az RX ezen fő stílusjegye – az F-Sport kivitelek kivételével – immár nem vízszintes, egyenes vonalakból épül fel. Ezek helyén olyan ‘L’ alakú elemekből kialakított rácsot találunk, amely párhuzamot von a Lexus SUV-kínálatának más tagjaival, ugyanakkor még karakteresebbé, még inkább háromdimenzióssá teszi a hűtőmaszkot. Ezen túlmenően mostantól eltér a rács alsó és felső részének kialakítása: a rácsozat iránya a központi emblémától kifelé haladva változik, ami a mozgás hatását ébreszti.
A hűtőmaszk a Lexus modellek ‘arca’ – amellyel a tulajdonosok és a járókelők egyaránt találkoznak –, így az ezt érintő módosítások mindig nagy jelentőséggel bírnak. Az RX formatervezői a rács evolúcióján keresztül merőben új személyiséggel vértezték fel a szabadidőjárművet, amely minden vetélytársánál határozottabban hirdeti a fényűzés és a sportosság kettősségét.
Látható tapadás
Az új RX benzinmotoros kiviteléhez rendelhető összkerékhajtású (AWD) rendszer optimális erőátvitelt kínál elinduláskor, illetve a legkülönfélébb tapadási- és útviszonyok mellett. Az összkerékhajtású járművek éles kanyarban – a kerekek eltérő forgási sebességének következtében – hajlamosak maguktól lelassulni. Hogy ezt a jelenséget kiküszöböljék, a Lexus mérnökei kidolgoztak és bevezettek egy zseniális új nyomatékelosztási technológiát: a helyzet-specifikus szabályozási (SSC) rendszert.
Ezen túlmenően a Lexusnál első ízben AWD üzemi állapotkijelzővel egészítették ki a multi-információs kijelzőt, így a vezető minden pillanatban tisztában lehet a rendszer működésével. Az összkerékhajtás helyzet-specifikus szabályozású nyomatékelosztási rendszere egyszerűen aktiválható.
Amennyiben csúszós útfelületen (például homokon vagy havon) szeretne álló helyzetből elindulni, a vezető a LOCK reteszelő kapcsoló megnyomásával a lehető legtöbb hajtóerőt juttathatja a hátsó kerekekre (gyorsítás során rendszerint ezen a tengelyen a legjobb a tapadás), így optimalizálva a tapadást és a vonóerő átvitelét. Amint a rendszer érzékeli, hogy a jármű egyenletes sebességgel halad, mérsékli a hátsó kerekekre juttatott hajtóerőt, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást.
Fékezéskor a rendszer automatikusan kiiktatja az összkerékhajtást, ami hatékonyabb lassulást eredményez. Az új RX az első olyan Lexus modell, amely a műszerfali multi-információs kijelzőn képes megjeleníteni a hajtóerő első és hátsó tengely közötti megoszlásának mértékét. Így a vezető magabiztosan és tájékozottan haladhat csúszós útfelületen.
Nyolcfokozatú sebességváltó
2016-os bevezetésekor az RX volt a világ első olyan orrmotoros, elsőkerék-hajtású járműve, amelyet nyolcfokozatú automata sebességváltóval szereltek fel.
A Lexus mérnökei a modellfrissítés során minden szempontból továbbfejlesztették ezt a forradalmi erőátviteli egységet. Az új nyolcfokozatú automata sebességváltó elődjénél szélesebb áttételi tartományban működik, ezért egyszerre takarékosabb és dinamikusabb annál. A szűkebben fokozott áttételeknek köszönhetően finomabban is vált, míg ívmenetben és egyenesben mutatott, kiemelkedő stabilitása révén magabiztosabban vezethető, pontosabban uralható a jármű.
Egyes sportos sebességváltók folyamatos kapcsolgatással, hirtelen, rángató váltásokkal igyekeznek agresszív benyomást kelteni. Az RX új nyolcfokozatú automata sebességváltóját ezzel szemben olyan lineáris hajtóerő-szabályozási rendszerrel (LDM) szereltük fel, amelynek köszönhetően a rendszer minden fokozatban képes maximálisan kiaknázni a motor forgatónyomatékát.
Ez nem csupán a gyorsítóképességet javítja, de a vezetési érzetet is. Amikor például a vezető egyenletes sebességű haladásból hirtelen gyorsítani szeretne, a rendszer az ehhez szükséges hajtóerőt magasabb fokozatban képes biztosítani, így ritkábban kell visszaváltania. Amikor pedig mégis vissza kell kapcsolni, a rendszer automatikusan csökkenti a hajtóerőt. Az ebből adódó finom, lineáris lassítás a gázparancsokkal jobban összhangban álló, pontosabban kontrollálható vezethetőséget eredményez.
Mivel a hajtóerő szabályozása minden helyzetben igazodik a vezetési stílushoz, az RX új nyolcfokozatú automata sebességváltója folytonos, kifinomult erőátvitelt tesz lehetővé, ami pihentetőbbé, egyszersmind dinamikusabbá is teszi az autó teljesítmény-kifejtését.