Ha az autók megbízhatóságáról van szó, a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modelljeiről ismert Toyota és prémium márkája, a Lexus régóta tarol. A világ legzöldebbjének és leginnovatívabbjának tartott autóipari óriás időtlen idők óta vezeti a megbízhatósági listákat (a J.D. Power amerikai megbízhatósági felmérésén például nyolcadik éve áll az élen), a legnagyobb izgalmat általában az jelenti, ha a két márka helyet cserél. Nincs ez másként idén sem, bár ezúttal azért becsúszott egy apró meglepetés: a 2019-es eredmények szerint ismét a Lexus bizonyult a legmegbízhatóbb autómárkának, másodikként pedig a Toyota futott be…holtversenyben a Porschével. A konklúzió azonban a szokásos: a prémium márkák között a Lexus épp úgy nem talált kihívóra, mint a Toyota a tömegmárkák esetében.

Az idén 30 éves J.D. Power amerikai megbízhatósági felmérésén újra a Toyota luxusmárkája, a Lexus bizonyult a legjobbnak, majd közvetlenül utána, a második helyen a vállalat névadó márkája szerepel. A pontszámok értelmezéséhez tudni kell, hogy azok a 3 éves autók tulajdonosai által az elmúlt 12 hónapban észlelt problémák számát mutatják, 100 járműre vetítve: a 2019-es eredmények tehát a 2016-os modellévű autókra vonatkoznak, és minél alacsonyabb a pontszám, annál megbízhatóbb a márka.


A nem véletlenül a fogyasztás mellett a szervizköltségekre is kifejezetten érzékeny vállalati flottavásárlók körében is nagy kedvencnek számító Toyota és a Lexus sikerében a legendás világelső összeszerelési minőségen és világ legszigorúbb minőségellenőrzési folyamatain túl szerepe lehet még egy fontos tényezőnek. Ez pedig nem más, mint az öntöltő hibrid elektromos modellek értékesítésének folyamatosan növekvő aránya a vállalat világszintű eladásaiban.

Hogy ennek mi köze a meghibásodásokhoz? Nos, a válasz nagyon egyszerű: egy hibrid autóban ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. Jóllehet ezen előnyök a plug-in hibrid elektromos, az akkumulátoros elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autókra is jellemzőek, ezek eladásai még messze elmaradnak a hibrid elektromos autókétól: a tavaly világszerte gazdára találó részben vagy teljesen elektromos autók mintegy 70%-át az öntöltő hibridek tették ki, a korábbi években pedig még nagyobb volt ez az arány.

Márpedig ezen a területen az egyébként a plug-in hibrid, az akkumulátoros elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás meghajtás fejlesztésében is élen járó Toyota és Lexus egyelőre verhetetlen: nem csupán a piac legszélesebb öntöltő hibrid elektromos modellportfólióját kínálják (mára világszerte 39, Európában 17 modell), de a világ összesített hibrid eladásainak felét is ez a két márka jegyzi. Az eddig világszerte gazdára talált több mint 13 millió Toyota és Lexus hibrid pedig több, mint az összes többi autógyártó által együttesen eladott részben vagy teljesen elektromos autók darabszáma.

Jóllehet ez az arány az Egyesült Államokban valamivel alacsonyabb, tavaly a Toyota európai eladásainak 46%-át és a Lexus értékesítéseinek 97%-át tették ki az öntöltő hibridek. Nem szabad persze elfelejtenünk, hogy a 2019-es J.D. Power tanulmány a 2016-os modellévre vonatkozó statisztikákat mutatja, márpedig a Toyota igazából csak annak az évnek a második felében kezdte meg széleskörű hibrid invázióját: ekkor kapta meg az öntöltő hibrid elektromos hajtást a RAV4 is, és ebben az évben robbant be az elődmodell nélküli C-HR, amely mára a világ legnépszerűbb öntöltő hibridje lett. Márpedig ahogy haladunk előre az időben, egyre növekszik a hibridek aránya a Toyota és a Lexus értékesítéseiben, és várhatóan ezzel párhuzamosan még tovább javul majd a két márkára vonatkozó átlagos meghibásodási arány is…azaz, ha lehetne egy tippünk, arra fogadnánk, hogy jövőre a két már most is hagyományosan élen álló márka még jobb eredményt produkál majd, ahogyan az azt követő, és az azt követő évben is….

Márpedig a Toyota legközelebbi Európában is kapható nem prémium versenytársához képest is 15%-al kevesebb meghibásodást produkált a legrosszabbul szereplő versenytárshoz képest pedig 130%-al kevesebbet. A Lexus legjobb prémium versenytársára 2%-ot vert rá, a legrosszabb eredményt produkálóra viszont 108%-ot.

Saját kategóriájában a TOP3 legmegbízhatóbb modell között szerepelt egyébként a Toyota Corolla, a Toyota Camry, a Toyota RAV4, a Toyota Prius, a Toyota Avalon, a Toyota Highlander, a Toyota Tundra, a Toyota Sienna, valamint a Lexus ES, a Lexus GX, a Lexus RX is. Kategóriája abszolút legjobb helyén végzett a Toyota Camry és a Hilux testvérmodell Toyota Tundra, valamint a Lexus ES, és a Lexus GX is (éppen megelőzve a Lexus RX-et).